Trebuie deci, socot eu, sa expun mai intai ce credem noi ca este scopul oricarei ierarhii si ce folos aduce fiecare(ierarhie) membrilor ei ; apoi trebuie sa proslavim ierarhiile ceresti potrivit cu revelatiunea lor in Scriputirle Sfinte.
In urma, trebuie sa spunem in ce infatisari(forme) sfinte imbraca descrierile sfinte ale Scripturilor aceste randuri ceresti si pana la ce simplicitate se poate ridica cineva prin aceste forme; pentru ca nu cumva si noi sa credem in chip nelegiuit, precum cei multi, ca duhurile ceresti, cele asemenea lui Dumnezeu, ar fi niste sfinti cu multe picioare si fete ; ca ar fi plasmuite dupa forma bruta a boilor sau dupa infatisarea de animal de prada a leilor ; ca ar fi facute dupa chipul vulturilor cu cioc incovoiat sau inzestrate cu pene, ca pasarile ; sa nu ne inchipuim (mai departe) ca pe cer alearga anumite roti de fier si ca acolo ar exista tronuri de lemn, care sa serveasca divinitatii de sprijin, sau ca ar fi cai de diferite culori si arhi-strategi (geniali) ce poarta suliti, sau orice altceva ce ni s-a transmis de Sfintele Scripturi, in plastica sfanta, prin varietatea simbolurilor pline de intelesuri. Caci teologia s-a servit in chip firec de figuri practice, sfinte, pentru mintile care nu au forma, pentru ca ea avea in vedere, cum s-a spus, puterea noastra de cunostere si s-a ingrijit de inaltarea cea potrivita si fireasca ei si pentru a plasmui descrierile sfinte , anagocice.
"IERARHIA CEREASCA " - Dionisie pseudo Areopagitul, sec V e.n.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu