Acest text arata odata in plus ca Religia este un fenomen universal, ca Dumnezeu nu are un singur popor ales de care se ingrijeste, dimpotriva, se preocupa indeaproape de toate comunitatile spirituale ale pamantului si chiar si de cei din afara acestor comunitati.
Nu este un secret pentru noi ca Hinduismul si-a arogat acest atribut de religie eterna si universala.
Cu cat va veti apropia si il veti cunoaste cu atat veti intelege ca acest statut nu este deloc hazardat, ba dimpotriva, veti descoperi o comoara care cu greu poate fi evaluata si pretuita chiar si de cei mai entuziasti sustinatori ai sai.
Asadar observam inca odata ca din cele mai vechi timpuri, ba chiar de la inceput dupa cum am mai aratat, Hinduismul si Judaismul au mers in paralel, acelasi Dumnezeu avand grija ca cele doua mari si pretioase comunitati spirituale sa se dezvolte si sa isi pastreze nivelul spiritual de-a lungul timpului.
Intr-un loc El trimite profeti prin care vorbeste, in celelalt celebrii maestrii spirituali sau rishii din vechime ca echivalent al profetilor.
La o analiza atenta vom observa ca Hinduismul are intr-adevar acest statut de universalitate si este chiar superior Judaismului.
La o analiza atenta si comparata a regulilor exterioare si interioare, Yama si Niyama, cele care stau la inceputul cai spirituale orientale si trebuiesc assimilate si adoptate, Patanjali numindu-le mari juraminte, vom observa ca cele 10 porunci sunt o varianta mai locala a acestora, adaptata parca unui grup spiritual nu tocmai evoluat si care are nevoie de o varianta personalizata.
Da, se poate observa ca Cele 10 porunci parca se desprind din Yama si Niyama, sunt mai personale, o varianta locala, asa cum o limba este doar o forma locala a limbajului universal.
Vom incepe intai cu studiul regulilor exterioare, asa numitele YAMA si va rog sa observati ca sunt forma impersonala si universala a celor 10 porunci corespondente.
1. Desi se obisnuieste sa se inceapa cu Ahimsa in enumerarea celor 5, eu totusi incep cu SATYA, adica ADEVARUL.
Sigur fiecare necesita comentarii amanuntite dar aici nu facem decat sa le enumeram si sa aratam corespondenta lor.
Ati gasit desigur ca acestei reguli universale ii corespunde intre cele 10 porunci, cea de a noua : Sa nu marturisesti stramb, sau Sa nu minti.
Veti spune voi care dintre ele este mai universala si mai eterna.
2. Cea de a doua dintre Yama sau prima daca vreti, este AHIMSA.
Gandhi a facut celebra aceasta regula, cand spui Gandhi spui Ahimsa, adica Nonviolenta.
Ati ghicit acestei reguli ii corespunde intre porunci a sasea, Sa nu ucizi!
Va rog iarasi sa observati care este mai impersonala si mai universala.
3. A treia mare Regula este ASTEYA adica Non furtul…
Aici nu trebuie sa cautam prea mult intre cele 10 porunci, gasim repede a 8-a porunca, Sa nu furi.
4. A patra regula este iarasi faimoasa si va rog iarasi sa observati uluitoarea diferenta care iarasi inclina balanta in favoarea Hinduismului: BRAHMACHARIA. Care se traduce prin Abstinenta sau Continenta…
Corespondenta ei in cele 10 porunci este : “Sa nu fii desfranat”…
5. Ultima din cele mari 5 reguli se numeste APARIGRAHA sau Non-posevitatea.
Corespondenta ei in cele 10 porunci este chiar ultima: Sa nu poftesti la ce nu este al tau…
Va rog sa observati identitatea perfecta a acestor reguli exterioare Yama cu corespondentele lor in cele 10 porunci.
Se poate usor observa din aceasta comparare ca religia care se revendica a fi Doctrina Eterna, asa numita Sanatana Dharma are aceste reguli in forma lor impersonala si universala, compatibila cu ceea ce se cheama stiinta spirituala universala.
Pentru ca sistemul Yoga nu numai ca s-a vrut a fi o stiinta spirituala universala dar a si reusit sa demonstreze ca este asta si oricine l-a cercetat indeaproape si l-a experimentat poate sa confirme asta.
Regulile interioare Niyama, isi vor gasi corespondentul in alt text, deocamdata haideti inca odata sa ne uluim impreuna de aceasta identitate a poruncilor din Hinduism si din Judaism.
In modul cu totul exceptional de inspirat, marele Patanjali denumeste aceste cinci reguli, aceste cinci legaminte: Marele Legamant!
In partea a doua a marelui si celebrului tratat, Yoga Sutra, avem una din cele mai frumoase sutre ce parca este sustinuta de lirismul spiritual al Bhagavad-gitei, marele cantec divin:
31. [Aceste cinci legaminte], neconditionate de felul nasterii, loc, timp si circumstante, si extinse la toate stadiile, formeaza Marele Legamant.
Patanjali este uluitor de concis, aceste sutre cu siguranta ca au fost memorate de multe generatii si transmise de-a lungul timpului astfel incat toate sunt sinteza sintezei, esenta esentei.
Patanjali arata ca aceste reguli sunt universale, ca sunt un Legamant si inca unul mare, si absolut toata lumea, absolut toti aspirantii si credinciosii trebuie sa se integreze in universul lor, sa le asimileze neconditionat de absolut nimic.
Nici nasterea, nici locul, nici timpul si nici circumstantele nu trebuie sa te scoata din aceste reguli.
Si atentie nici macar… Stadiile.
Adica oricat de sus ai urca nu trebuie sa iesi din acest mare Legamant. Dimpotriva, cu cat urci mai sus, cu atat intrupezi mai mult si manifesti aceste reguli-legaminte.
Esti tu pregatit sa faci acest Mare Legamant?
AHIMSA - NON VIOLENTA Sa nu ucizi
SATYA - ADEVARUL Sa nu depui marturisesti stramb
ASTEYA – NON FURTUL Sa nu furi
BRAHMACHARIA - ABSTINENTA(sauCONTINENTA) Sa nu fii desfranat
APARYGRAHA - NON POSESIVITATEA Sa nu poftesti
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu