Deoarece in studiul nostru asupra Bhagavad-gitei am ajuns la termenul Samkhya este momentul sa ne largim orizonturile si sa aflam mai multe despre filozofia hindusa.
Astfel trebuie sa stim ca exista 6 sisteme filozofice traditionale, numite ortodoxe(astika) deoarece recunosc Vedele si se bazeaza pe ele, mai exista si alte sisteme care sunt considerate a fi neortodoxe(nastika) deoarece nu se bazeaza pe Vede si nu recunosc Vedele, cum ar fi budhismul sau jainismul.
Vedele sunt daca vrei un fel de Vechi Testament.
Sunt scripturile de inceput , semnele ce s-au pastrat din vechime, de la primii fondatori spirituali, numitii rishii, ceea ce inseamna sfant sau intelept.
Vedele erau trei, ulterior a mai fost compusa inca una asadar avem 4.
Prima si cea mai cunoscuta este Rig Veda, cea din care citeaza si Eminescu si apostolul Ioan in deschiderea Evangheliei sale.
Din Vede s-au dezvoltat Brahmanele care sunt texte ce pun bazele ritualului, comparate cu talmudul evreiesc.
Apoi apar Upanishadele care sunt asemenea unor concluzii spirituale ale perioadelor precedente, cea Vedice si brahmanica.
Apoi este timpul marilor eroi spirituali al marilor avatari, este timpul marilor poeme epice, MAHABHARATA ce contine si BHAGAVAD GITA si RAMAYANA.
Apoi este timpul Puranelor care la randul lor sunt o sinteza a intregii spiritualitati precedente, o reformulare si reinnoire a ei.
Desigur ca toate aceste etape in dezvoltarea spiritualitatii indiene se suprapun si se intrepatrund si nu pot sa fie delimitate exact.
Totusi etapa Puranelor se considera ca tine de la anul 1000 inainte de Hristos pana in secolul VIII era noastra.
Toate acestea se incheie cu Tantrele care sunt considerate a fi expresia desavarsita a Hinduismului.
Desigur exista multe viziuni si pareri. Unii spun ca tantrele ar fi chiar anterioare Vedelor.
Toate aceste viziuni si pareri pot fi sintetizate si integrate intr-un adevar care sa exprime realitatea.
Hinduismul este astfel cea mai vasta si mai complexa religie, este daca vreti un laborator religios in care de-a lungul miilor de ani s-au experimentat si tras concluzii ce raman in istoria filozofica si spirituala a acestei lumi.
Hindusimul este singura religie care are continuitate de la Adam.
Iudaismul a ramas fara aceasta continuitate spirituala, desi putem spune ca avem cativa reprezentati ce l-au integrat si pe Iisus in iudaism.
Ca Iudaismul sa aiba continuitate spirituala trebuie sa il integreze pe Iisus.
Pentru ca e total nepotrivit sa spui, suntem o religie, dar nu ne place Mesia trimis de Dumnezeu, asteptam unul pe placul nostru…
Hinduismul se bazeaza pe revelatiile ingerilor facute patriarhilor adamici.
S-au desprins atunci primele comunitati ce au format rasele uamnitatii si acestea erau insotite de ingerii lui Dumnezeu
Potopul nu a trecut de Himalaya si astfel dincolo de Himalaya a ramas poporul chinez, iar dincoace desigur ca au suprvietuit destui care sa continue traditia spirituala. Nu intamplator chinezii si indienii sunt cei mai numerosi…
Asadar toata aceasta traditie spirituala a dat nastere acestor mari sisteme filozofice si religioase, sase la numar, dintre care trei sunt foarte cunoscute si in Occcident, ultimul fiind considerat si cel mai complet: Vedanta, adevarata mostenire, chipul desavarsit al filozofiei hinduse.
Vedanta este singura care cunoaste o adevarata renastere prin marele intelept, sfant si filozof Shankara…
Iar Shankara impreuna cu maestrul si discipolul sau au fost treziti si calauziti de marele Babaji…
Ooops aceasta este o revelatie primita direct de la marele nostru prieten si inger Babaji…
Care este diferenta dintre Vedanta si Tantra sa spunem?
Vedanta este filozofia sau teologia iar tantra este este expresia religiei in sine cu toate aspectele ei, tehnici si exericitii spirituale, ritual, divinitati etc…
Asadar din cele sase sisteme filozofice ortodoxe sunt foarte cunoscute in occident si de asemenea sunt si in atentia noastra trei : Samkhia, Yoga si Vedanta.
Celelalte trei sunt Nyaya, Vaisesika si Mimansa. Nyaya si Vaisesika sunt associate asa cum Samkhya cu Yoga. Nyaya este mai mult un sistem de logica folosit de toate celelalte scoli filozofice. Vaisesika se ocupa cu studiul fizicii si chimiei corpului si universului dand nastere teoriei structurii atomice iar Mimansa cu studiul Vedei in aspectele ei exterioare, ritual, conduita morala, interpretari ale textelor…
Asadar atentia noastra se va focaliza asupra celor trei: Samkhya, Yoga si Vedanta, din aceasta trei, doua vor fi studiate de noi de-a lungul timpului si anume Yoga si Vedanta ca expresii autentice si complete ale geniului spiritual al Indiei ce vine desigur din sustinerea directa a lui Dumnezeu.
Pana atunci trebuie sa spunem ce este samkhya, termen pe care il intalnim in versetul 39 al capitolului doi din Bhagavad Gita.
Samkhya este prima scoala filozofica a Indiei.
Observam ca este necesara o cunoastere exacta, o limpezire, o sinteza care sa ne faca sa intelegem marele copac al hinduismului cu nenumaratele sale ramuri.
In primul rand, asa cum foarte bine ne arata Sri Aurobindo in comentariul bhagavad gitei, samkhya si yoga de care vorbeste Krishna s-ar putea sa fie un pic diferite de cele pe care le regasim in Samkhya Karika, singurul text ce s-a pastrat al folozofiei samkhya sau Yoga sutra prima mare sinteza a sistemului Yoga ce a ajuns pana la noi.
Atat samkhya karika cat si Yoga Sutra sunt scrise in jurul anului 500 ien.
Acest timp este unul destul de important deoarece reprezinta aproximativ intrarea in kali Yuga, mai exact in cele doua kali Yuga ce urmau sa vina peste umanitate si care au tinut pana in anul 1600 en.
Asadar la inceput de Kali Yuga ce este necesar sa fie? Iata conceperea unor texte care sa pastreze si sa transmita invatatura milenara.
Pentru ca in kali Yuga vine dezastrul, kali yuga este un fel de iarna spirituala in care oamenii ajung sa fie asemenea animalelor aproape … Numai un sfert din energia spirituala initiala se mai revarsa asupra umanitatii, legatura cu dumnezeu este pierduta si omul ramane singur si autonom.
Desigur acest timp atat de greu este foarte potrivit pentru mari lectii divine cum ar fi spre exemplu intruparea lui Iisus…
Intruparea lui Dumnezeu in mijlocul fiintelor primitive si salbatice nu poate decat sa duca la rastignirea acestuia…
Dar lectia divina ramane, eterna, cu intelesuri mereu noi si tot profunde…
Asadar, urmarind textele si comentariile anterioare intelegem ca Domnul Krishna ne arata legatura dintre Samkhya si Yoga unde samkhya este daca vreti axata mai mult pe aspecetele teoretice iar yoga, mai completa, le integreaza si pe cele practice…
Samkhya inseamna analiza, enumerare, expunere prin diferentiere si discriminare.
Deoarece marele Krishna mentioneaza samkhya inseamna ca filozofia samkhyei era buna si inca putem sa o patrundem intr-o anumita masura chiar din discusul din gita si din textul samkhya karika.
Asa cum Vechiul testament se desavarseste in Noul la fel si toate filozofiile si etapele spirituale ale Hinduismului conosc desavarsirea in Vedanta, mai exact in Advaita Vedanta si in tantrism.
Chiar daca am gasi radacina tantrei undeva inaintea Vedelor, aceasta dezvoltare in parallel, in substrat, sau iata acum la suprafata, ca o noua renastere a Hinduismului, nu putem sa avem decat o viziune de ansamblu asupra copacului numit hinduism incercand sa descoperim ca toate fructele, indiferent daca sunt unele filozofice sau ce tin de domeniul logicii sau gramaticii, sau dimpotriva ce tin de un inalt misticism explicand natura si cauzele spiritului, vom observa ca ascunsa sub coaja copacului se afla aceeasi seva primordiala , revelatiile autentice ale ingerilor din perioada patriarhala, si de ce nu, reminiscente ale civilizatiilor de dinainte de Adam.
Adevarul a fost intotdeauna acelasi si de la primele trupuri inteligente materizlizate in aceasta lume, ce includeau si acele fiinte pe jumatate oameni, jumatate animale, satiri, minotauri, sirene, asadar ne-au fost daruite intotdeauna instrumentele necesare unei evolutii spirituale, conservarii si transmiterii tainelor, initerilor, scripturilor.
Sigur, meditatiile si speculatiile asupra Fiintei si nefiintei, asupra legaturii dintre Creatie si Creator, asupra determinarii reciproce a celor doi sunt insasi fundamentul existentei filozofiei din toate timpurile.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu