Intr-adevar nu trebuie neaparat sa lipim
poruncile date lui Moise de Niyama. Iisus sintetizeaza primele cinci porunci in
Iubirea de Dumnezeu si ultimele cinci in iubirea de aproape.
1. Sa nu avem alt Dumnezeu
2. Sa nu ne facem chip cioplit
3. Sa nu luam in desert numele Lui
4. Sa ii dedicam o zi anume pt a fi adorat.
5. Sa ne cinstim tatal si mama
Este limpede ca toate aceste cinci
porunci au legatura exclusiva cu Dumnezeu, se refera la relatia cu Dumnezeu.
Suma acestora este data de porunca Iisus:
sa il iubim pe Dumnezeu mai presus de orice.
Totusi desfasurarea textului biblic nu
specifica exact care sunt cele zece porunci. De exemplu, Sa nu-ti faci chip
cioplit poate sa nu fie o porunca distincta ci continuarea primei porunci.
Pe de alta parte in relatia cu Dumnezeu
Niyama ne recomanda : puritate si curatenie in primul rand, apoi cultivarea
multumirii interioare, a impacarii de sine si apoi este recomandat efortul
spiritual, asceza adica tapas urmat de svadyaya care putem spune ca este contemplarea
interioara a lui Dumnezeu, cautarea interioara a lui Dumnezeu.
Daca vedem aceste porunci ca un intreg,
atunci putem spune ca ele se suprapun si ca Dumnezeu nu are alte asteptari de
la oamenii din diferite parti ale globului.
Ca sa rezolve problema Iisus a sintetizat
aceste porunci in doua mult mai usor de retinut.
Este limpede ca daca iti iubesti
aproapele, nu il vei agresa si nici minti si nici fura si la fel,daca iubesti
pe Dumnezeu, il vei adora nu numai intr-o zi a saptamanii ci in fiecare zi.
Primele porunci si Niyama se completeaza
reciproc.
In acele vremuri oamenii erau obsedati
sa isi ridice idoli si sa ii adore de aceea Dumnezeu a interzis ridicarea de chipuri cioplite.
Pe de alta parte poza lui Iisus sau a
oricarui sfant nu este un chip cioplit.
Este imaginea respectivului sfant.
Trebuie sa facem distinctie intre
imaginea lui iisus care este limpede ca nu are cum sa fie chip cioplit si idolii la care
se refera textul transmis prin Moise.
Insa cea mai frumoasa este cea
referitoare la mama si tata care in esenta se refera la adorarea aspectului masculin,
respectiv feminin al lui Dumnezeu.
…
Vedem asadar cum in spatele sensului literal se afla unul spiritual f profund.
1. Atunci a rostit Domnul înaintea lui Moise toate cuvintele acestea şi a zis:
2. "Eu sunt Domnul Dumnezeul tău, Care te-a scos din pământul Egiptului şi din casa robiei.
3. Să nu ai alţi dumnezei afară de Mine!
4. Să nu-ţi faci chip cioplit şi nici un fel de asemănare a nici unui lucru din câte sunt în cer, sus, şi din câte sunt pe pământ, jos, şi din câte sunt în apele de sub pământ!
5. Să nu te închini lor, nici să le slujeşti, că Eu, Domnul Dumnezeul tău, sunt un Dumnezeu zelos, care pedepsesc pe copii pentru vina părinţilor ce Mă urăsc pe Mine, până la al treilea şi al patrulea neam,
6. Şi Mă milostivesc până la al miilea neam către cei ce Mă iubesc şi păzesc poruncile Mele.
7. Să nu iei numele Domnului Dumnezeului tău în deşert, că nu va lăsa Domnul nepedepsit pe cel ce ia în deşert numele Lui.
8. Adu-ţi aminte de ziua odihnei, ca să o sfinţeşti.
9. Lucrează şase zile şi-ţi fă în acelea toate treburile tale,
10. Iar ziua a şaptea este odihna Domnului Dumnezeului tău: să nu faci în acea zi nici un lucru: nici tu, nici fiul tău, nici fiica ta, nici sluga ta, nici slujnica ta, nici boul tău, nici asinul tău, nici orice dobitoc al tău, nici străinul care rămâne la tine,
12. Cinsteşte pe tatăl tău şi pe mama ta, ca să-ţi fie bine şi să trăieşti ani mulţi pe pământul pe care Domnul Dumnezeul tău ţi-l va da ţie.
13. Să nu ucizi!
14. Să nu fii desfrânat!
15. Să nu furi!
16. Să nu mărturiseşti strâmb împotriva aproapelui tău!
17. Să nu doreşti casa aproapelui tău; să nu doreşti femeia aproapelui tău, nici ogorul lui, nici sluga lui, nici slujnica lui, nici boul lui, nici asinul lui şi nici unul din dobitoacele lui şi nimic din câte are aproapele tău!"
Iesirea 20
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu